Jdi na obsah Jdi na menu
 


8 - soutěžní upoutanecké létání

17. 12. 2012

Koncem modelářské sezony 2006 přišel ten okamžik, kdy jsem na netu našel diskuzní fórum mojehobby. Zjistil jsem, že upoutanci stále létají a z výsledkové listiny tam zveřejněné jsem řadu jmen znal. Pracně jsem oprášil (hydroxidem) starého Mitchella a přihlásil se na MČR SUM. Pak následoval zkušební let, při kterém 20 let staré pájené spoje kolem vahadla odmítly fungovat, praskly a model odešel do modelářského nebe.

img_0566.jpg

Následovala alespoň osobní návštěva ten rok poslední UŠkařské soutěže a slibování, že do jara postavím eroplán a nechám bodovače své neumění obodovat.

 

Lehce jsem zmodifikoval juniorskou konstrukci U-Akrobata a postavil 2 exempláře, které sice měly předpoklad letěl, ale jejich slabinou byly přes 20 let staré detonační 2,5lky. Oba Akrobati čas od času sice utržili rány, ale  dařilo se je držet v letuschopném stavu, dokonce jeden byl zmodifikován na tříkolový podvozek.

pict0012.jpg

Po dvou sezonách létání, také 3 přistáních na zádech během jediné soutěže a beznadějně posledním místě na MČR 2008 v kategorii UŠ bylo jasné, že bude třeba nový motor. A s tímto zjištěním přišlo dilema, zda ověřený čuďák nebo v té době v účkách nevyzkoušené elektro.

 

Šel jsem do nejistoty, utratil tisíce v čínských e-shopech, ztratil kompletně jednu soutěžní sezonu a výsledek byl použitelný elektropohon pro model o velikosti do 1000mm, hmotnosti do 850g v celkové cenové relaci kolem 1200Kč.  K motorové sadě jsem si navrhl model lehce nestandartní koncepce (vzdáleně připomínající švédský Saab J-21) určený pro začínající modeláře a pro nácvik základní akrobacie. A tím samozřejmě použitelný na soutěže kategorie UŠ. Model je v současné době nabízen jako sada drátem pálených a frézovaných dílů (za cca 400,-) plus nabízím úplnou sadu pohonu (vč. baterie a timeru - cena kolem 1600Kč). Plán modelu též vyšel v časopise Volný let.

pict0208.jpg

 

Souběžně s létáním s cvičným UŠ strojem začal vznikat UŠ plnokrevník na elektropohon - E-Akrobat. Dnes vím, že jsem začínal s poddimenzovaným motorem, ale základní akrobacie se dala. E-Akrobati vznikli celkem dva a ten druhý se rozsypal na kuličky po prasnutí lanek na soutěži v Rakovníku v roce 2011.

pict0011.jpg

Zkušenosti nabyté s tímto U-elektroakrobatem jsem využil při překonstruovávání UŠ modelu Gargamel, který jsem zvětšil tak, aby se ještě vešel do UŠ pravidel a namotoroval tak, že s ním lze létat akrobacii podle F2B pravidel. Výsledný model nazvaný Gargamax mi přinesl v roce 2012 2. místo na MĆR UŠ a první zápis mé maličkosti do análů Světového poháru FAI 2012 kategorie F2B - jakési 163. místo. Model se viditelně podařil, v roce 2013 jsem s ním vyhrál MČR UŠek a mladší syn se stejným modelem byl 3. V roce 2014 se úspěch v podobě mistrovského titulu podařilo zopakovat a současně se tento model začíná na soutěžích objevovat ve více exemplářích. Model v současné chvíli nabízím jako sadu frézovaných(balza, překližka) a pálených (díly řízení) dílů za cca 850,-Kč a mohu zajistit kompletní elektropohonný set. 

img_4872.jpg

Souběžně s vývojem akrobatických elektroupoutanců mě lákala další účkařská kategorie - upoutané polomakety SUM. Ještě v době létání s detonačními Akrobaty jsem v roce 2008 postavil SUMku Kittiwake na 3,2ku Enya. Díky konstrukční chybě skončil zálet i opakovaný zálet havárií. Ono když se výškovka sama potlačuje, tak to jinak dopadnout nemůže. Rozbitý Kittiwake šel do skříně a čekal na svůj osud.

Mezitím jsem už měl představu o dostatečně výkonném elektropohonu pro SUMku velikosti  1200mm. A v zájmu rychlosti pořízení padla volba na čínskou stavebnici JAK-54. Po porovnání s dostupnými podklady jsem zjistil, že na rychlé zprovoznění to nevypadá. Ocas modelu bylo třeba kompletně předělat, uchycení a vlastní podvozek také. A RCčkový profil na křídle mi dodnes přináší nepříjemné chvíle. Nicméně tento letoun byl 3. v kategorii SUM na MČR v letech 2010, 2012 a 2013 a 2. v roce 2014. Po počátečním řízení elektromotoru nezávislým časovačem jsem před sezonou 2011 pořídil izolovaná lanka a servotesterem v kapse ovládám plyn ze středu kruhu.

imgp9223.jpg

 

Kittiwake se nakonec dočkal reinkarnace, Enyu 3,2ccm  nahradila elektrika, díky izolovaným lankům je motor plynule ovládaný pilotem a v letech 2011-2014 s ním létal můj mladší syn - jako jediný junior v kategorii SUM. Na mezinárodní soutěži upoutaných maket spojené s Mistrovstvím Německa 2012 byl celkově 4. a nejlepší junior.  A v roce 2013 na stejné soutěži byl celkově 5. a opět nejlepší junior.

100_1631.jpg

 

Aktivity na poli SUM spolu s neočekávanými zdravotními problémy úřadujícího republikového trenéra U-polo/maket na mě přehrály tuto funkci (2012). V tento okamžik jsem přestal létat jen za sebe. Tím, že jsem se stal aktivním spolutvůrcem pravidel SUM, navázal mezinárodní kontakty s dalšími U-maketáři a sleduji  U-polo/maketářské sportovní dění, se cítím odpovědný za další vývoj upoutaných maketářských kategorií u nás.

Už v začátcích aktivního soutěžního létání s upoutanci mi začalo být jasné, že jestli chci něco v dané kategorii znamenat, musím zorganizovat také soutěž v domácím prostředí. A tak od roku 2008 se v Rakovníku na letišti konají pravidleně soutěže v kategoriích UŠ, SUM a F2B. Zde začal i můj mladší syn  svoji soutěžní kariéru, která zatím vyvrcholila  v roce 2013 a 2014 2. místem na mládežnickém MČR UŠ, 3. místem na seniorském MČR UŠ 2013, nerealizovanou nominací do reprezentace na MS F2B do Polska 2014 a 4. juniorským (88. celkovým) místem ve Světovém poháru FAI 2014 v kategorii F2B.